Dotaz
Dobrý den, mám v péči rodinu s 3,5 letou holčičkou. Holčička je sledováno v gastroenterologické poradně (nedonošenost, operace střev, neprospívání, průjmy). Asi před dvěma měsíci jí byla zjištěna alergie na kravské mléko. Zatím nikdo nebyl schopen mamince podrobně a prakticky vysvětlit, jaká dietní omezení, kromě vysazení kravského mléka, má zavést. Tedy ani pediatr, který si této nové skutečnosti ve zprávě ani nevšiml. Prosím Vás tedy o radu, jak uzpůsobit jídelníček. Zda např. mají vyřadit z jídelníčku i jogurty a zakysané výrobky, sýry, tvaroh apod. Děkuji.
Zuzana, Pardubice
Odpověd
Dobrý den, pokud má dítě zjištěnou alergii na kravské mléko, mělo by se ve stravě vyloučit kravské mléko a mléčné výrobky jako sýry, jogurty, jogurtová mléka, zakysané mléčné výrobky, tvaroh měkký i tvrdý, termix, pribináček, lakrumáček a další výrobky, ve kterých je obsaženo mléko jako jsou bonbóny, cukrovinky, čokoláda - nutno číst složení výrobku. Do stravy zařazujte sojové mléko a další sojové výrobky jako je sojový sýr tofu a další druhy sýrů, sojové jogurty, sojové tvarohy. Tyto produkty se dají koupit ve zdravé výživě, ale také v supermarketech. Do jídelníčku dítěte u bezmléčné diety zařazujte kvalitní bílkoviny ve formě masa a ryb.
nutriční terapeutka z redakce@dietologie.cz