Dotaz
Dobrý den, navštívila jsem dietologii, kde mě vypočítali, že můj denní příjem kJ má být 9000 kJ, ale bohužel mi dali jídelníček jen na 5 dní. Potřebovala bych zjistit, kde mohu nějaké jídelníčky (u kterých je již dána hodnota kJ) najít? Chodím do práce. Mám malé dítě a málo času na to si jídelníček počítat a sestavovat. A ještě by mě zajímalo jak to mám dělat když dělám směnný provoz 12 hod. pracovní doba. Střídám nepravidelně denní a noční. Jak se mám v takovém případě stravovat? Předem děkuji za odpověď.
Jitka, Kolín
Odpověd
Vážená paní. Strava má být vyvážená, pestrá s dostatkem všech potřebných látek. Je třeba též nezapomínat na dostatek tekutin. Jinak se budete stravovat při denních směnách a jinak při nočních směnách a jinak ve dnech volna. Hodnoty kJ jsou uvedené na obalech potravin. Můžete také vyzkoušet naše dietní recepty, u kterých máme vypočítanou hodnotu kJ u bílkovin, tuků a sacharidů. Denní směna: ráno, než jdete do práce, Vám doporučuji sníst malé množství potravin, které Vám dodají energii, např. banán nebo větší cereální tyčinku (vycházím z předpokladu, že ráno máte na snídani velice málo času). Dietní oběd má tvořit hlavní část jídla, polévka a hlavní jídlo. Ale i během dne je třeba jíst. Z tohoto důvodu Vám doporučuji mít během dne připravenou stravu, kterou lze během směny průběžně "uzobávat". Vhodný je chléb nebo celozrnné pečivo s libovým masem. Ideální je kuřecí nebo krůtí maso nebo ryba. Kvůli rychlejší přípravě se může jednat o dušenou šunku (vepřovou nebo drůbeží) nebo o tuňáka z konzervy se zeleninou a dresinkem ve formě sendviče nakrájeného na drobné kousky, které lze uzobávat. K "uzobávání" jsou též vhodné cereální sušenky, ovoce, zelenina, celozrnné pečivo, zakysané mléčné výrobky ve formě nápojů (jsou nejlépe při ruce), ale i např. ovocný tvaroh, žervé, sýry typu "Lučina". Je nutné nezapomínat během dne na pitný režim. Tekuté mléčné výrobky dodají tělu energii, ale neutiší žízeň. K utišení žízně jsou nejvhodnější tekutiny pitná voda, stolní a minerální vody bez příchuti, ovocné hořké čaje, slabý černý a slabý zelený hořký čaj. Káva sice člověka vzpruží, povzbudí ho, ale dehydratuje organismus, proto je dobré vypít k 1 šálku kávy 1 sklenici vody. V dietním jídelníčku je ideální rozložení stravy je jíst ve 3–4 hodinových intervalech. Doba volna: v době volna si lze dát po probuzení vydatnou dietní snídani, např. pražené ovesné vločky, rozinky nebo sušené ovoce, oříšky, jogurt a sklenici pomerančového džusu nebo celozrnné pečivo, Ramu, sýr typu žervé nebo tvarohová pomazánka nebo tavený sýr nebo tvrdý sýr nebo dušenou šunku a k tomu ovoce nebo zeleninu a hořký čaj nebo bílou kávu. Ke svačině doporučuji ovoce (nebo ovocný salát, může být i s ořechy). Dietní oběd má tvořit polévka a hlavní jídlo (porce jsou stejné jako v jídelně v zaměstnání) a k němu ovoce nebo zelenina v různých formách. K odpolední dietní svačině může být např. ovocný tvaroh + celozrnné pečivo nebo jogurt a ovoce (zelenina) + celozrnné pečivo. K dietní večeři doporučuji lehce stravitelné jídlo, např. přírodní vepřový plátek, zelená fazolka, vařené brambory. Noční směna: během noční směny nelze v noci nejíst. Před noční směnou doporučuji lehkou snídani, např. 1 ks celozrnného pečiva, rostlinný tuk (např. Rama) a rajče. Ke svačině ovoce. Dietní oběd má být lehký, přestože má tvořit hlavní část stravy. Je třeba si uvědomit, že budete celou noc pracovat, např. chléb a polévka nebo např. pečené dietní kuře bez kůže, vařená pohanka, míchaný salát nebo dle Vaší chuti např. fazolový salát nebo guláš s chlebem. Ke svačině je vhodný nízkotučný mléčný výrobek a zelenina. Před odchodem do práce večer doporučuji vydatnou večeři, která vám má dodat potřebnou energii na začátek směny (maso + příloha + zelenina). Během směny je ideální "uzobávat". Je třeba si připravit potraviny, které lze uzobávat. Ideální je sendvič s libovým masem nebo rybou, dresinkem a zeleninou nebo pokrmy, které lze snadno ohřát, případně konzumovat za studena (neznám Vaše stravovací možnosti během noční směny), např. dietní těstovinový salát (obilninový / rýžový) salát s luštěninami, libovým masem, dresinkem ze zakysané smetany, kvalitného oleje s kořením a zeleninou, nebo např. zapečená rajčata se zakysanou smetanou, sýrem a bazalkou a k tomu celozrnné pečivo. Vhodné je též ovoce (nakrájené ve formě salátů s ořechy) nebo obilninové kaše nasladko, naslano. Ale je třeba konzumovat menší množství potravy i energie než při denní směně. Část energie byla totiž přijata během dne před noční směnou. Ještě mi dovolte malou poznámku. Je rozšířen zlozvyk dojídat po dítěti. Hospodyni a matce je líto vyhodit zbytek pokrmu. Ale dojídání po dítěti je nejlepší způsob jak dosáhnout přírůstků tělesné hmotnosti a následné nadváhy a později i obezity. Je třeba též nezapomínat na pitný režim, 1,5–2 l tekutin denně. Při pobytu v horkém prostředí (horké počasí, přetopená místnost) a při fyzicky namáhavé práci je třeba dodat tělu více tekutin. Co tělo vyloučí močí, potem, je třeba mu dodat. Dostatek tekutin se pozná podle barvy moče. Moč má být světle slámově žlutá. Čím je moč koncentrovanější a má tmavší barvu, tím je organismus více dehydratrován. Vhodné tekutiny jsou pitná a pramenitá voda, stolní vody bez příchuti, minerální vody bez příchuti, slabý černý, zelený nebio bílý neslazený čaj, ovocné čaje. Káva nebo nápoje typu Coca Cola sice vzpruží, ale i když hasí žízeň, tělu odnímají vodu, dehydratují ho. Ke sklenici Coca-Coly nebo k hrnku kávy je třeba vypít jednu sklenici pitné vody. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz