Dotaz
Dobrý den, obracím se na vás s prosbou o posouzení mojí situace s ohledem na vysokou váhu. Je mi 42 let a v současné chvíli vážím 76 kg při výšce 165 cm. Myslím, že jsem nikdy, ani v dětství neměla správnou váhu - v normě, vždy to byla lehká nadváha. Váhu se mi podařilo snížit jen 2 x v životě a to kolem 24 let věku (6 kg) a 35 let věku (9 kg). Snížením množství kalorií, více pohybu. Bez konzultací s odborníkem, jen v druhém případě pod zvýšeným dohledem instruktorky aerobiku. Zhruba v posledních 4 letech se mi váha začala opět zvedat a to i přes to, že nijak výrazně nevybočuji z režimu v jídle ani v pohybu. Před rokem jsem navštívila studio Wellnessia, kde mi pod odborným dohledem stanovili jídelníček, rozebrali se mnou vše, od návyků ve stravování až po psychiku. Došlo se k závěru, že můj denní příjem je spíš nižší, než by měl být, pohybové aktivity shledali dostačující. V prvních dvou měsících jsem hubla 0.5 kg týdně, ale pak se vše zastavilo a opět jsem začala nabírat. Vše se několikrát analyzovalo, hledalo se, kde je co špatně, byla jsem i na přístroji IN body a nic. Po půl roce jsem měla váhu stejnou, jako na začátku. Znám veškerou teorii (laicky), co se výživy týče. Dodržuji pitný režim, piju jen neslazenou neperlivou vodu, snažím se jíst nízkokalorická jídla, pečivo nejím vůbec a když, tak velmi vyjímečně a to jen tmavé. Snažím se jíst v pravidelných dávkách (ale ranní, dopolední jídlo mi dělá velký problém). Kávu piju. V mém jídelníčku nejsou uzeniny, tučná masa, sladkosti - ty umím nahradit proteinovou tyčinkou v dopoledních hodinách. K večeři mám z 80 procent zeleninový salát, zařazuju ryby, krůtí maso,... Ve Wellnessii jsem dostala výborné povědomí o tom, jak co funguje, umím si sestavit "svůj denní talíř" ve správném poměru,... Cvičím pravidelně 3x týdně. Pohyb jsem před půl rokem změnila ze spininku a posilovny se nyní od ledna věnuji Powerpalate, mám sestavenou 55 min hodinu kde Powerplate střídám s Orbitrekem (spalovací hodina s posilováním) Váha mi skáče během týdne nebo 10 dnů i o 4 kg ( a to i v době, kdy jsem navštěvovala Wellnessii - pod dohledem Jany Divíškové) Není hodina v mém životě, abych se se svou váhou netápila, v posledním půl roce s myšlenkou na váhu usínám a je to i první věc po probuzení, na co myslím, zda nebudu mít dnes opět větší břicho, jestli se vejdu do oblečení, apod. Můj partner mi to dává velmi najevo, v podstatě mi začíná mírně vyhrožovat odchodem, pokud nezačnu hubnutí či něco dělat. Ale já dělám stále něco, při nejmenším nemyslím na nic jiného. Jsem z toho už strašně unavená a začínám propadat pocitu bezmoci. Nechápu, co je špatně. Nemůžu ani už jít s přáteli na večeři,ani na obchodní oběd, nikam, abych se nemusela vymlouvat, proč si nedám "normální jídlo". Alkohol v podstatě nepiju. Můj den je velice rušný, vstávám kolem 6:00 a usínám kolem půlnoci. Mám hodně aktivit a pracuji i 12 hodin denně. Také jsem vyzkoušela přípravky (ty na předpis) na hubnutí, jako je Meridia - ta silnější, a podobně a nic. Nejraději bych přestala jíst úplně, abych se dostala alespoň na hranici 70 kg. Kam se můžu obrátit o pomoc, bojím se, že to nezvládnu. Děkuji
Šárka, Kroměříž
Odpověd
Vážená paní, se svou váhou se vůbec netrapte, pro štíhlou linii děláte vše, co je ve Vašich silách i možnostech. Jíte velice zdravě i Váš pohybový režim je dostatečný. Domnívám se, že příčinou Vašeho neúspěchu ve snižování tělesné hmotnosti je porucha metabolismu. Z tohoto důvodu Vám doporučuji podrobné lékařské vyšetření ohledně Vašeho metabolismu. Některé nemoci ovlivňují rychlost metabolismu, např. při snížené funkci štítné žlázy je zpomalen metabolismus a dotyčný má sklon k nadváze. Je třeba stanovit diagnózu a příslušnou léčbu, obojí určí lékař. Doporučuji Vám navštívit lékaře, přinést mu svůj jídelníček, jak se obvykle stravujete (čas, druh jídla, množství), Váš pitný režim i pohybový režim, Vaši výšku i současnou tělesnou hmotnost a rovněž i napsat, jaké jste užívala přípravky na hubnutí, jestli byly na lékařský předpis a dávkování (jak je užíváte). Nedoporučuji Vám ani zvyšovat svojí pohybovou aktivitu ani snižovat denní příjem stravy či dodržovat redukční dietu z důvodu rizika poškození Vašeho zdraví. Domnívám se, že by pro Vás bylo vhodné obrátiti se na lékaře-specialistu na metabolická onemocnění. Pevně věřím, že bude nalezena příčina Vašeho neúspěchu v redukci tělesné hmotnosti. Přeji Vám hodně optimismu a duševní pohody, duševní pohoda má pozitivní vliv na Vaše zdraví. Děkuji za váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz