Dotaz
Dobrý den, prosím o radu. Držím Atkinsonovu dietu, a přesto že každý den chodím cca 3 km pěšky a 3krát týdně cvičím a denně vypiji 1,5 l vody, piji též slabý čaj, mám zácpu. Co mám dělat? Děkuji.
Jitka, Špindlerův Mlýn
Odpověd
Vážená paní, Atkinsonova dieta díky své skladbě potravin může některým lidem způsobovat zácpu. Proti zácpě je vhodná vláknina, vláknina zrychluje pohyb střev a tím působí proti zácpě. Vláknina je sice obsažena v zelenině, ale pro dostatek vlákniny je třeba denně sníst velké množství zeleniny. Zelenina má sice v redukční stravě své nezastupitelné místo, ale nemá být hlavní částí stravy. Bohatým zdrojem vlákniny jsou celozrnné obiloviny a výrobky z nich, luštěniny, ovoce. V Atkinsonově dietě, která je chudá na sacharidy, je velice málo těchto bohatých zdrojů vlákniny, jedná se totiž o sacharidové potraviny. Švestky jsou výborné přírodní projímadlo, zvláště v kombinaci se zakysanými mléčnými výrobky. Celozrnné potraviny a výrobky z nich, brambory, luštěniny, ovoce Vám v přiměřeném množství pomohou při hubnutí, např. pohanka je sice obilovina, je to sacharidová potravina, ale obsahuje málo kalorií, a kromě toho dodají Vašemu tělu vlákninu, která je potřebná proti zácpě. V případě Vašeho zájmu si můžete na našich webových stránkách objednat vzorový dietní jídelníček na týden, součástí jídelníčku jsou i dietní recepty nebo můžete využít naší službu výživový poradce. Bližší informace najdete na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz